Modernizace vozů

České dráhy letos uvedly do provozu nové a modernizované vozy již za miliardu korun

České dráhy uvedly během prvního čtvrtletí do provozu nové a modernizované soupravy a vozy v hodnotě přibližně jedné miliardy korun. Jednalo se hlavně o devět regionálních motorových souprav Regionova a tři příměstské patrové soupravy CityElefant. Tyto vlaky jsou bezbariérové a nabízejí pohodlné cestování i vozíčkářům, maminkám s kočárky nebo cyklistům. Moderní příměstské soupravy CityElefant s klimatizací nabízejí komfort srovnatelný s vlaky EuroCity a InterCity. 

V prvním čtvrtletí roku 2009 pokračovaly dodávky vozidel na základě kontraktů uzavřených v minulých letech zahrnující až 100 motorových regionálních souprav Regionova a 30 moderních patrových příměstských jednotek CityElefant. „Během prvních tří měsíců roku jsme obdrželi osm dvouvozových a jednu třívozovou soupravu Regionova od společnosti Pars Nova v Šumperku a tři jednotky CityElefant z ostravské Škody Vagónka. Každá z nich přitom zahrnuje tři vozidla,“konkretizuje dodávky Antonín Blažek, náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu.

Soupravy zlepší kvalitu cestování prakticky v celé republice, jak uvádí Antonín Blažek: „Regionovy byly deponovány v provozních pracovištích ve Valašském Meziříčí, Olomouci, Brně, Havlíčkově Brodě, v Táboře a v Rakovníku. Z těchto míst obsluhují vedlejší tratě prakticky od hranic se Slovenskem po západní hranici. Elektrické soupravy CityElefant jsou určeny pro příměstskou dopravu ve velkých aglomeracích a všechny byly dodány do Prahy, kde doplní vozidla provozovaná na příměstských linkách Esko. Na nich denně přepravujeme asi pětinu všech našich zákazníků, a stále zde jezdí až 40 let staré elektrické jednotky.“    

„Všechna nová a modernizovaná vozidla poskytují cestujícím mnohem vyšší komfort než dosavadní soupravy,“ říká náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu Antonín Blažek: „Regionova má proti starším motorovým vozům nové čalouněné sedačky s vysokou opěrkou a jen se čtyřmi místy na šířku. Staré vagóny měly na svou šířku dokonce pět míst. Navíc jsou Regionovy konstruované jako částečně nízkopodlažní, takže umožňují pohodlné cestování také vozíčkářům, maminkám s kočárky a cyklistům.“ Ještě komfortnější jsou příměstské jednotky CityElefant, které snesou srovnání s dálkovými vlaky vyšší kvality: „I zde jsou samozřejmostí čalouněné sedačky s podhlavníky a místa pro vozíčkáře včetně sociálního zařízení, ale navíc jsou tyto vlaky klimatizované a mají i místa 1. třídy se zásuvkami 230 V pro napájení přenosné elektroniky,“ doplnil Antonín Blažek.

Vedle Regionov a CityElefantů byly dodány další modernizované vagóny. „Šlo o dva řídící vozy označené jako 954.2 a jeden vložený vůz řady 054.2 pro provoz na hlavních neelektrizovaných tratích. Většinou jezdí na spěšných a rychlíkových vlacích, ale také na některých osobních spojích,“ uvádí Antonín Blažek. Na konci března byla také dokončena modernizace 40 osobních vozů pro vlaky EuroCity, které dostaly klimatizaci, uzavřený systém WC a také nové čalounění sedaček. Tyto vozy už byly nasazeny do provozu.  

České dráhy mají letos obdržet nové a modernizované soupravy v hodnotě 4,5 miliardy Kč. Přesto, že jde o dodávku vozidel o jednom z největších objemů v historii Českých drah, je to stále ve srovnání s potřebnými počty nových vlaků malé číslo. Aby vozidlový park Českých drah přestal stárnout, bylo by nutné investovat do modernizace a nákupu nových vlaků nejméně 8 miliard Kč ročně.


Tvorba webových stránek zdarma Webnode