Rekonstrukce

Trnava/Plzeň - Probíhající rekonstrukce většího množství vozů řad Apee, Aee, Bee, Bpee pro vlaky vyšší kvality, která měla být dokončena tak, aby vozy mohly začít jezdit od tohoto grafikonu (viz kompletní informace o zakázce nebo představení vozu Bpee239), je ve skluzu. Dle tiskového mluvčího Českých drah Ondřeje Kubaly „převzaly dráhy zatím 27 vozů ze 40“ bez specifikace, o které konkrétní řady vozů se jedná. Zbylé vozy ŽOS Trnava a.s. slibuje dodat do konce ledna.

Nasazování rekonstrukcí

Rekonstruované vozy se začaly v provozu objevovat ihned po svém dodání, například na páru spojů EC Jaroslav Hašek. Našim redaktorům se povedlo již otestovat vůz řady Apee141, a to k plné spokojenosti. Chodové vlastnosti i výkon klimatizace uvnitř vozu byly optimální. Ve chvílích „nejvyšší dostupnosti“ byly na EC Jaroslav Hašek řazeny celkem čtyři rekonstruované vozy z plánované čtyřicetikusové série: jeden Apee a tři Bpee.

Pro grafikon 2008/09 jsou vozy již turnusovány, například na vlaku EC 118/119 Comenius a tak je otázka, zda chybějící vozy nepřinesou komplikace. Například 20.12.2008 byly na zmíněném EC 119 řazeny místo vozů Bee vozy B. Chybějící vozy tak nepřispívají k obrazu vlaků vyšší kvality ČD, i když i tak je tento obraz „pošramocen“ zvoleným řazení vlaků na Slovensko, například EC Odra.

Jedinou útěchou může být snad jen to, že ČD se chystají vůči ŽOS Trnava uplatnit dohodnuté sankce a zpráva z posledních dnů o zadání výběrového řízení na vozy řady Bimz, které by mohly být záchranou vozového parku vlaků vyšší kvality. Nezbývá než si přát, aby se všechny vozy objevily co nejdříve v provozu a hlavně, aby měly vyšší disponibilitu než před rekonstrukcí.