Vlaky na čas

V lednu jelo načas 93,6 % vlaků


Na tento výsledek měl vliv menší počet výluk Správy železniční dopravní cesty s.o. (SŽDC). Téměř dvě třetiny vzniklých zpoždění přitom nemohl dopravce ovlivnit, jednalo se o závady železniční infrastruktury SŽDC, zásahy policie, lékařů a o vlivy nehod a počasí. Opožděné vlaky měly v 79 % případů zpoždění jen do 15 minut.

Z celkového počtu 219 330 vlaků osobní dopravy vypravených v lednu jich včas jelo 205 293, tedy přesně 93,6 %. Převážná většina zpoždění přitom vznikla kvůli vnějším vlivům, které České dráhy nemohly ovlivnit. Čtvrtinu všech zpoždění dálkových vlaků způsobily traťové závady jako třeba lom kolejnic, dále závady zabezpečovacího zařízení nebo trakčního vedení.  Dalších téměř 32 % zpoždění vlaků zavinily nehody, sebevražedné pokusy, počasí, ale také zásahy policistů a lékařů přímo ve vlacích. Zpožďování vlaků na straně Českých drah zavinily v lednu zejména závady na hnacích vozidlech a osobních vozech, což byl důsledek velkých mrazů.


Z analýz dále vyplývá, že zhruba 11 % zpoždění rychlíků a vlaků vyšší kvality způsobilo čekání na přípojný vlak.  Nezanedbatelný podíl nepravidelností vzniká za hranicemi u cizích železničních dopravců. U dálkových vlaků tak vznikly 4 % zpoždění.

Přepravní, dopravní a provozní důvody způsobily celkem 10 % zpoždění. Z přepravních důvodů byla nejčastější přeprava většího počtu cestujících a nakládání a vykládání zavazadel a zásilek.

Vlaky jezdí tak přesně proto, že státní SŽDC provádí minimum výluk a stavebních prací, které zpožďují železniční spoje nejčastěji. Kdybychom odečetli sněhové kalamity v první polovině ledna, bylo by procento vlaků, které jedou včas, ještě vyšší. V druhé polovině ledna jelo v některých dnech 97 i 98 procent spojů včas.

Zpoždění vlaků ČD v roce 2008

V roce 2008 vyjelo celkem 3,16 milionu vlaků. Z tohoto počtu dojelo 2,89 milionu spojů včas, tedy 91,4 %. V dálkové dopravě vzniklo 48 % zpoždění vlivem závad na tratích, zabezpečovacím zařízení a trakčním vedení, za které nese odpovědnost státní organizace Správa železniční dopravní cesty. Necelá tři procenta zpoždění vznikla u mezistátních vlaků už v zahraničí a zhruba 17 % způsobily další mimořádnosti jako zásahy Policie ČR a lékařů, nehody a nepříznivé počasí. Z důvodů na straně Českých drah tak vznikla necelá třetina zpoždění: závady lokomotiv a osobních vozů způsobily 18 % zpoždění, zbytek tvoří čekání na přípoj a přepravní a provozní důvody.


Vytvořte si webové stránky zdarma! Webnode